Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Bronnen mattermap

Mattermap door Amber Janssen 30 oktober 2017

Hoe innoveren lifestyle tijdschriften

  • Wat is lifestyle journalistiek

    • In fact, lifestyle journalism—here defined as a distinct journalistic field that primarily addresses its audiences as consumers, providing them with factual information and advice, often in entertaining ways, about goods and services they can use in their daily lives—has much to offer for scholarly inquiry and is of increasing relevance for society. ...»
      Bron: tandfonline.com
    • “Een begrip waarbij vormgeving niet beperkt blijft tot losse producten, maar waarbij ook de context van die producten een rol speelt en vormgeving wordt ingezet om het publiek te omschrijven in termen van doelgroep en smaak.
      Belangrijke invloed hierbij hebben de 'lifestyle'-bladen. In het laatste kwart van de 20ste eeuw waren dat bijvoorbeeld: iD en The Face (pop en punk) en tegen het eind van de eeuw maakte Wallpaper furore.”
      ...»
      Bron: cultureelwoordenboek.nl
    • "Het is doorgaans niet de beste relatie, die tussen journalistiek en life style. Journalisten halen hun neus op voor wat zij zien als glossies zonder inhoud, die ook nog eens hun oor laten hangen naar adverteerders. Redacteuren bij life stylebladen worden op hun beurt moe van al dat dedain, doen steeds minder aan reflectie op hun portefeuille en worden steeds pragmatischer als het om commercie gaat." ...»
      Petra ter doest hoofdredactie van Elsevier en ontwikkelde de succesvolle bijlage Elsevier Thema. Ze is een van de initatiefnemers van Mattermap Bron: Lifestyle en de prijs van onafhankelijke informatie/www.denieuwereporter.nl/Petra ter doest 21/08/2017
    • "Lifestylebladen zijn immers aan alle kanten lek naar reclame en reclame en journalistiek staan traditioneel op gespannen voet met elkaar. Aan de andere kant is het steeds moeilijker te ontkennen dat een zeer groot deel van de huidige media, zeker in de bladenmarkt, zich bezighoudt met zoiets als lifestyle," ...»
      Chris van der Heijden historicus en publicist, daarnaast doceert hij aan de School voor Journalistiek in Utrecht Bron: groene.nl 28/06/2010
    • Boek over lifestyle journalistiek
      Folker Hanush Bron: books.google.nl 01/01/1970
  • Wat zijn succesfactoren

    • “Hoe groter de site hoe groter de fanbase op sociale platformen. Deze conclusie lijken we inderdaad te kunnen trekken.”
      Sanne Walvisch Bron: Sanne Walvisch 04/12/2012
    • “Wat opvalt, is dat tijdschriften en boeken van bekende Nederlanders het vaak goed doen.”
      Bron: foodmagazine.nl 26/06/2017
    • “Crossmediaal werken is bittere noodzaak, maar je kan niet zeggen dat alle tijdschriften een event, een video-app en een televisieprogramma moeten beginnen om succes te hebben.”
      Robert van den Ham Managing Director Currus Media Bron: Roderick Mirande 13/12/2013
  • Hoe creëren ze interactie met publiek

    • Het zit diep in de mens om bij gelijkgestemden te willen horen en daarom verbinden we ons via genootschappen, verenigingen én (media)merken. De verbinding (engagement) wordt bevestigd door het ritueel. Het cryptogram uit de zaterdagkrant dat vaak in overleg wordt opgelost, de Libelle Zomerdagen die met vriendinnen worden bezocht, het bord op schoot bij Studio Sport op zondagavond; het zijn ijzersterke rituelen die de kracht van periodieken illustreren. Wat voor vorm ze ook hebben.

      "Tijdschriften creëren vanouds een sterke band met hun lezers en abonnees. Sommigen vertellen zelfs met trots dat ze ‘lid’ zijn van de Margriet, de VI, de Volkskrant of de Okki."

      De middelen en de techniek mogen veranderen, wat blijft is de kracht van een sterk format, waarbinnen je je publiek periodiek verrast met zaken die het engagement bevestigen en versterken.
      ...»
      Herman van Oorschot en Anke Brummerhop Bron: frankwatching.com 21/08/2013
    • Hij ziet print nog steeds als de drager van de merken én het blijft belangrijk om de doelgroep op verschillende manieren te bedienen.
      Luc van Os CEO Hearst Magazines Bron: adformatie.nl 04/04/2016
    • ‘Laten we dat hokjesdenken ‘ns achter ons laten. Tijden zijn veranderd. Binnen special interest moet je juist breed durven denken en je niet meer op die ene groep lezers met bepaalde eigenschappen richten. De kunst is juist om zo’n gevoel rond je merk te creëren, dat een brede groep mensen bij je willen horen, met je geassocieerd willen worden. Geen doelgroepen dus, maar “gevoelsgroepen”. ...»
      Robert van den Ham Managing Director Currus Media Bron: Roderick Mirande 13/12/2013
  • Wat zijn de innovaties/vernieuwingen op het gebied van tijdschriften

    • Vive Paper
      Bron: Link: vivepaper.com
    • "Er lijkt een – onoverbrugbaar? – gapend gat te zijn ontstaan tussen online en print.

      Libelle, Veronica Magazine, Margriet, Elsevier en Donald Duck zijn in omzet de vijf grootste publieksbladen."
      sanna walvisch Bron: marketingfacts/sanna walvisch 04/01/2012
    • “Uitgevers zijn naarstig op zoek naar nieuwe verdienmodellen, nu papieren oplages maar blijven dalen. Veel uitgevers experimenteren met media-apps of online kiosken waarin content uit tijdschriften en kranten achter een pay wall of via micro payments wordt aangeboden.”

      Via Tijdschrift.nl kun je digitaal een los nummer kopen of een abonnement nemen op meer dan 150 tijdschriften. Tijdschrift.nl is de digitale kiosk van Sanoma (hoewel je er ook titels van WPG en New Skool aantreft). Ook zijn er digitale tijdschriftenpakketten met verschillende thema’s verkrijgbaar. Die kun je vergelijken met de ouderwetse leesportefeuille, alleen dan digitaal. De grootste is het zogehete Digitaal Megapakket: 36 tijdschriften voor € 15,- per maand. Hiermee krijg je alleen de tijdschriften van Sanoma. Sommige tijdschriften hebben een interactieve versie, die via de app extra opties bieden die de papieren versie niet heeft. Tijdschrift.nl had in 2015 zo’n anderhalf miljoen downloads.

      Er komen steeds meer apps bij die digitaal lezen mogelijk maken, met verschillende verdienmodellen en combinaties met andere media. De tijd zal uitwijzen of het digitaal lezen van tijdschriften een succes wordt of niet. Zo kreeg AKO een aantal jaar terug met Magworld niet voor elkaar wat Tijdschrift.nl en MagZine nu wel doen. Blendle doet het goed en de Persgroep timmert hard aan de weg om de beste manier te vinden om content digitaal aan de man te brengen. Het experimenteren met tijdschriften en hun plek in het nieuwe medialandschap is nog in volle gang. Dat moet ook wel, want voor innovatie geldt het adagium: ‘If you want to get ahead, you need to get started’.
      ...»
      DANITSCHA VAN ZIJVERDEN Bron: bladendokter.nl 25/05/2016
    • ‘Het “silo’s-weg-denken” begint nu pas op te komen, terwijl men zegt dat Nederland altijd zo vooroploopt. Omdat wij hier de focus hebben verlegd, zie je dat de mediabureaus nu wel gaan schakelen. Ze gaan magazines meer zien als een mediamerk.’ ...»
      Luc van Os CEO Hearst Magazines Bron: 'Een heel leger redacteuren neerzetten is niet meer van deze tijd’/Maarten Hafkamp 04/04/2016
    • "Uiteindelijk is dit een overgangsperiode, zegt Verhagen, en moet de aparte online redactie in de hele redactie worden geïntegreerd."
      Laurens Verhagen Chef Volkskrant.nl Bron: villamedia.nl 26/06/2015
    • "We weten dat er straks weer iets nieuws komt, dus je moet op al die platformen je eigen ding verzinnen op basis van het merk. Dat geeft mensen de vastigheid die ze zoeken. Dat is de enige manier waarop je nog in onze business actief kunt zijn. Het traditionele uitgeven bestaat niet meer." ...»
      Derk Sauer Journalist, uitgever en mediatycoon Bron: nu.nl 06/05/2013
    • "Voordat de redactie kan denken aan innovatie en technologische verandering moet er eerst een cultuuromslag plaatsvinden."
      Nikki Usher Assistent-professor aan de School of Media and Public Affairs in Washington D.C Bron: villamedia.nl 23/06/2015
    • “Ik zie alles via internet. Een blad als Linda doet dat goed, maar over een paar jaar zullen mensen alleen nog naar de site gaan. Het is raar dat het zo snel is gegaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er over vijf jaar geen bladen meer zijn, op een paar uitzonderingen na.” ...»
      Ellen Verbeek Journalist, Zij was hoofdredacteur van de Russische versie van Cosmopolitan. Verbeek werd in 2004 creatief directeur bij Independent Media Bron: nu.nl 06/05/2013
    • Magazine publishers are busy trying to find new ways to offer enhanced experiences by adding value, if not new products, for audiences, across print and digital.
      Rachel Bartlett Bron: journalism.co.uk 24/09/2015
    • "A number of magazine publishers have become media companies, having shifted from producing monthly print titles to daily videos. Several are making significant revenue from YouTube in addition to the money they bring in through video plays on their own sites." ...»
      Sarah Marshall Bron: journalism.co.uk 12/04/2013

reacties

reacties

reageer

poll