Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Expert Mattermap: Hoe komt het dat de NPO steeds minder jongeren trekt?

Mattermap door Robin Heerkens 01 oktober 2017

Bronnen/Experts: NPO en Jongeren

  • Elger van der Wel

    • Is eindredacteur van tech-site Numrush, werkte mee aan de NOS-website en laat zich vaak uit over media en media-innovatie. Schreef eerder al een kritisch stuk over de NPO en haar online beleid voor Numrush.

      Van der Wel is dus thuis in de materie en kan de vinger op de zere plek leggen. Lijkt me dus een prima bron om mee te praten over het online-beleid van de NPO. Hoe zou die jongeren beter kunnen bereiken? Waarom lukt het nu niet (of niet echt)? Zou de NPO zich wel moeten richten op jongeren? Is het een probleem dat ze nu niet echt bereikt worden?
      ...»
      Elger van der Wel Bron:
  • Tim Hofman

    • Presentator bij BNN. Maakt het YouTube-programma #BOOS en is zo één van de weinige omroepmedewerkers die van NPO-geld echte (exclusieve) online-content maakt. Schreef een tijd geleden nog een kritisch opiniestuk in Het Parool over NPO3-baas Suzanne Kunzeler.

      Volgens Hofman begreep ze de jonge kijker niet goed. YouTube is volgens hem een prima medium om, ook als NPO, jongeren mee te bereiken. Tevens denkt Hofman dat de focus nog te veel ligt op het oude medium televisie.

      Aan Hofman zou je dus kunnen vragen hoe het volgens hem beter moet, wat je daar dan voor moet doen als programma-maker en of het eigenlijk wel van belang is dat jongeren de NPO meekrijgen. Hij lijkt me een voorloper op dit gebied en dat maakt hem een interessante expert.
      ...»
      Tim Hofman Bron:
  • Frans Klein

    • Is Directeur Televisie van de NPO. Gaf vorig jaar, in een interview met de NOS, aan dat de publieke omroep meer met online moet gaan doen. Hij zei onder meer het volgende over YouTube-vloggers:

      'Nado
      en wat bekende vloggers nu doen, ziet Klein niet zitten. "Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar YouTube is eenpitterstelevisie, vanuit de bezemkast commentaar geven op de hele wereld", zegt Klein. "Dat is wat de nieuwe generatie heel goed kan, maar wij niet op een slechte manier moeten gaan imiteren. Wij moeten vanuit onze kracht mooie dingen maken die eenpitters niet kunnen maken, omdat er geen geld voor is."

      Volgens Klein zullen de programma's van de NPO ook in de toekomst nauwelijks op YouTube te zien zijn, omdat de omroep niet afhankelijk wil worden van een commercieel bedrijf. "We willen zelf beslissen wat wij in de etalage zetten", aldus Klein.'

      Hij benoemt de zogenoemde 'eenpitters', populaire vloggers die met een klein budget een programmaatje maken. Aan Klein zou ik graag willen vragen waarom de kloof tussen die vloggers en de (schaarse) online-content van de NPO er is. Ook ben ik benieuwd wat hij precies bedoelt met 'mooie dingen maken die eenpitters niet kunnen maken, omdat er geen geld voor is'. Tegenwoordig kan een YouTuber namelijk ook prima een talkshowformat maken, bijvoorbeeld.
      ...»
      Frans Klein Directeur Televisie NPO Bron:
  • Ton Verlind

    • Ton Verlind is een Nederlands journalist, voormalig verslaggever, presentator, eindredacteur van Brandpunt, hoofd informatieve programma's en mediadirecteur van de KRO. Nu heeft hij een eigen communicatiebureau en nog steeds een eigen kijk op de NPO: hij heeft er tenslotte zelf - een soort van - voor gewerkt.

      Ik ben benieuwd hoe een ervaren ex-journalist en mediadirecteur naar de huidige situatie van de NPO en jongeren kijkt. Hoe probeerde hij in zijn tijd als mediadirecteur van de KRO ervoor te zorgen dat er meer jonger kijkers en luisteraars kwamen? Hoe zou het 'probleem' volgens Verlind nu opgelost kunnen worden?
      ...»
      Ton Verlind Oud-mediadirecteur KRO Bron:
  • Marianne Zwagerman

    • Marianne Zwagerman is media-ondernemer, schrijfster en columniste. Zij laat zich vaak uit over de NPO en haar internetbeleid (zie 'bronnen mattermap'). Ook geeft ze veel tips over hoe de publieke omroep beter kan connecten met jongeren. Een voorbeeld:

      'Bij mijn contacten binnen het Ministerie van OCW, waar ook media onder vallen, benadruk ik altijd dat het een zeer ouderwetse structuur is om al het belastinggeld voor media alleen aan publieke omroepen te geven. Vooral omdat de omroepverenigingen geen natuurlijke achterban meer hebben die aansluit op de huidige samenleving. De achterban van de EO is bijvoorbeeld geen hele belangrijke club binnen de gehele samenleving, maar ze maken nog wel steeds heel veel programma’s. Nederlanders stemmen in het algemeen rechts met VVD en PVV als grootste partijen. Toch krijgen juist linkse omroepen veruit de meeste zendtijd. Er gaan dus heel veel zaken niet goed in de samenlevingsafspiegeling in de media. De andere zijde wil ik ook benadrukken; de op YouTube meest bekeken streams bevatten enkel inhoudsloos amusement. De vlogs van de grootste Nederlandse influencers op YouTube gaan helemaal nergens over. Ik ben ervoor dat de overheid investeert in een media ecosysteem waar inhoud komt bovendrijven. Het overheidsgeld zou niet naar omroepdirecteuren en kantoorgebouwen moeten gaan, maar naar een infrastructuur waarop videocontent met inhoud komt bovendrijven.'

      Een van de dingen die ik hieruit haal is dat een slechte weerspiegeling van de samenleving binnen de content van de NPO ook kan leiden tot minder jonge kijkers. Graag zou ik met Zwagerman in gesprek gaan om te kijken waar het volgens haar beter moet met de verbinding met jongeren. Door haar jarenlange ervaring als media-ondernemer kan ze vast ook vertellen hoe de NPO nu verder moet om meer binding te krijgen met de jongeren én om ze ook vast te houden.
      ...»
      Marianne Zwagerman Bron:

reacties

reacties

reageer

poll