Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

De voor- en nadelen van journalistieke interactie op Facebook

Mattermap door Thijs Verhaar 30 oktober 2017

Kunnen journalisten Facebook gebruiken om de vertrouwensrelatie met de consument te verbeteren?

  • Nadelen van interactie tussen journalist en lezer

    • In gesprek met Villamedia legde AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis uit waarom hij de reactiemogelijkheid op de site heeft gesloten. Volgens hem is er te weinig zinvolle interactie. ,,Het monitoren van de reacties op de site kost steeds meer tijd en geld en dat besteden wij liever aan journalistiek. Op een later moment, als we een betere techniek hebben om bezoekers zich te laten registeren, hopen we wel weer mogelijkheid te geven om te reageren.”

      Op Facebook hebben lezers wel de mogelijkheid om te reageren
      ...»
      Hans Nijenhuis Hoofdredacteur AD Bron: Villamedia 30/10/2017
    • ,,Je bent juridisch verantwoordelijk voor wat er op de site staat. We moeten dus alle reacties lezen”
      Lucas van Houtert Hoofdredacteur Brabants Dagblad Bron: Lucas van Houtert 30/10/2017
    • BD-hoofdredacteur Lucas van Houtert is van mening dat de reacties op Facebook weinig inhoudelijk zijn en vrijwel niets toevoegen aan een discussie. ,,Zet fatsoenlijke mensen in een auto en dan slaan ze opeens een stuk minder fatsoenlijke taal uit. Hetzelfde werkt het volgens mij in voetbalstadions en met sociale media.” ...»
      Lucas van Houtert Hoofdredacteur Brabants Dagblad Bron: 30/10/2017
    • Mediastrateeg Mayke Blok geeft namens De Correspondent aan dat de reacties op Facebook wel worden gelezen, maar dat krijgt minder aandacht dan de bijdragen op de site. ,,De reacties op Facebook zijn vaak van mindere kwaliteit dan we op onze site gewend zijn. Toch zit er af en toe ook een interessante bijdrage tussen”, aldus Blok. Ze legt uit dat het sociale media team dan een privébericht stuurt met de vraag of mensen hun bijdrage ook op de site willen delen. Hier staat dan een kleine vergoeding in de vorm van een maand gratis artikelen lezen tegenover. ,,Zo proberen we kwaliteit vanuit Facebook naar onze site te trekken.” ...»
      Mayke Blok Mediastrateeg De Correspondent Bron: Mayke Blok 30/10/2017
  • Hoe is het nu met het vertrouwen in de journalistiek gesteld?

    • Slechts 53 procent van de ondervraagde Nederlanders vertrouwen heeft in de traditionele media. Dat is 1 procent minder dan vorig jaar. Ook elders in de wereld neemt het vertrouwen af.
      Edelman Trust Barometer 2017 Bron: Edelman Trust Barometer 30/10/2017
    • In Nederland vertrouwt een krappe meerderheid (51 procent) op de media in het algemeen. Over de media waarop ze zelf geabonneerd zijn, zijn de 2000 respondenten iets positiever gestemd. Op die vraag geeft 62 procent van de stemmers aan te geloven in de betrouwbaarheid. ...»
      Reuters Digital New Report Bron: Reuters Digital News Report 2017 30/10/2017
    • Het Vertrouwen in de Media rapport concludeert dat 60 procent van de ondervraagden niet zomaar vertrouwt op de informatie in een nieuwsbericht. De helft van de ondervraagden geeft bovendien aan de bron zelf te checken om te bepalen of deze betrouwbaar is. ...»
      Vertrouwen in de Media rapport 2017 Bron: Mediabrands Marketing Sciences & Sanoma 30/10/2017
    • Ook de opkomst van het internet heeft een rol gespeeld. Dat maakt het voor consumenten heel makkelijk om alles na te zoeken en die mogelijkheid zorgt voor scepsis. In eerste instantie is dat volgens emeritus-hoogleraar communicatie Cees Hamelink geen probleem. In gesprek met Trouw stelt hij het als volgt. ,,Goede journalistiek heeft een ontzettend goed publiek nodig. Een publiek dat een beetje argwanend en achterdochtig is." Het wordt volgens hem pas een probleem als de scepsis omslaat in wantrouwen. ...»
      Cees Hamelink Emeritus-hoogleraar Communicatie Bron: Trouw 30/10/2017
  • Voordelen van Facebookgebruik?

    • In de nieuwsbrief op De Correspondent somt Rob Wijnberg de vijf punten op. Openheid over je eigen wereldbeeld, beschouw lezers als grootste bron van kennis en expertise die we hebben, verkoop lezers niet aan adverteerders, leef als medium naar de idealen die je de voorspiegelt en denk bij iedere beslissing na over de vraag of het vertrouwen in de journalistiek hiermee wordt vergroot. ...»
      Rob Wijnberg Oprichter De Correspondent Bron: De Correspondent 30/10/2017
    • Ingrid de Groot noemt het volgen van reacties op Facebook een goede indicatie om de stemming te peilen. Ook kan het helpen om de juiste bron voor een verhaal te vinden. Als voorbeeld noemt ze de verslaggeving van een gezinsdrama. ,,Eén dame wond zich daar op Facebook zo over op, dat ik direct aanvoelde dat zij mij meer kon vertellen. Ze bleek een familielid en werd uiteindelijk de woordvoerder van de familie. Ik heb maandenlang goed contact en een waardevolle bron gehad dankzij één berichtje op Facebook. ...»
      Ingrid de Groot Winnares Tegel 2016 Bron: Ingrid de Groot 28/10/2017
    • Van Houtert heeft oog voor het feit dat de reageeroptie de afstand tussen BD en lezer verkleint. Dat is iets waar kranten sinds eind vorige eeuw volgens de hoofdredacteur hartstochtelijk naar streven. ,,Ze wilden geen instituten meer zijn, maar dicht tegen de samenleving staan”, aldus Van Houtert in zijn opiniestuk. Hij vervolgt: ,,Anno 2017 durf ik wel te zeggen dat ‘de krant’ geen ongenaakbare mijnheer meer is. Hij staat gewoon op je scherm en je kunt er iets tegen zeggen. Dat is een verworvenheid die we niet gemakkelijk op willen geven.” ...»
      Lucas van Houtert Hoofdredacteur Brabants Dagblad Bron: Lucas van Houtert 30/10/2017
    • Content Marketeer Aart Lensink geeft aan dat hij het verstandig vindt als journalisten zich laten gelden op Facebook. Het kan volgens hem goed werken om mee te praten in een discussie, mits het op de juiste toon is. Veel reageerders hebben volgens hem de behoefte los te gaan, zich niet storend aan het feit dat ze met naam en toenaam zichtbaar zijn. ,,Een journalist kan dan olie op het vuur gooien, of met de juiste toon een discussie kantelen. Ondanks alles hebben journalisten soms nog een beetje gezag”, stelt hij. ...»
      Aart Lensink Directeur van LVB Networks Bron: Aart Lensink 29/10/2017
  • Welke oorzaken wijzen experts aan?

    • ,,Mensen zien de media nu als onderdeel van de elite. Het gebrek aan vertrouwen vloeit ook voort uit het fenomeen fake news en het feit dat politici rechtstreeks tegen de massa spreken. Journalisten moeten meer lokaal denken en een sociale aanpak kiezen.” ...»
      Richard Edelman CEO van Edelman Bron: Richard Edelman 30/10/2017
    • Filosoof Tinneke Beeckman geeft aan dagblad Trouw aan te ervaren dat mensen gezonde scepsis verruilen voor wantrouwen omdat ze denkt dat mensen het gevoel hebben dat redacties hen voorschrijven hoe ze moeten denken. Als voorbeeld draagt ze onder meer de verslaggeving over de vluchtelingenstroom aan. ,,Redacties zouden zich veel meer moeten toeleggen op de feiten, en veel minder op het morele oordeel over de feiten.” ...»
      Tinneke Beeckman Filosoof Bron: Trouw 30/10/2017
    • ,,Sociale media maken mensen bewuster van het feit dat alle informatie subjectief is. We ervaren dagelijks hoe we onze eigen selectieve waarheden verkondigen over successen, mooie momenten en vakanties." ...»
      Mark Deuze Hoogleraar aan de UvA Bron: Trouw 30/10/2017
    • ,,Het was altijd onze taak om de waarheid te brengen. Klaar, uit. Nu doen we dat ook, maar mensen geloven het simpelweg niet meer door het fenomeen fake news. Daar moeten we iets aan doen. Hoe maken we ons weer een geloofwaardige nieuwsbron voor hen die geneigd zijn mee te gaan in nepnieuws en complottheorieën?” ...»
      Caitlin Deney Journalist bij The Washington Post Bron: The Washington Post 30/10/2017

reacties

reacties

reageer

poll