Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

FACEBOOK EN NIEUWS

Mattermap door Thomas Weemaes 25 februari 2018

FACEBOOK EN NIEUWS

  • Censuur

    • “For me, this process was enlightening because I realised how crippling and punitive this block is for a journalist,” Caruana Galizia told the Guardian by email.

      info: Temporary censorship of Matthew
      Caruana Galizia – who worked on the Panama Papers – raises concern over Facebook’s power to shape the news ...»
      Caruana Galizia tegen The Guardian. Bron:
    • NAPALMFOTO VERWIJDERD: GAAT CENSUUR FACEBOOK TE VER?
      SOPHIE MOERMAN Journalist Metronieuws Bron: metronieuws.nl
  • Fake News

    • Nederlanders bezorgd over 'nepnieuws' - een op drie weet vaak niet meer wat waar is en wat onwaar
      Annieke Kranenberg Journalist De Volkskrant Bron: volkskrant.nl
    • De technologische kenmerken van Facebook en de interactie die de jongeren met Facebook hebben
      lijken een rol te spelen in de manier waarop jongeren de geloofwaardigheid van nieuwsberichten op
      Facebook
      evalueren, zoals Livingstone (2004) stelt. De jongeren lezen vaak alleen de koppen van
      nieuwsberichten, zonder erop te klikken om het volledige bericht te lezen, gaan informatie niet
      verder onderzoeken op het internet, gaan weinig in op inhoudelijke argumenten in de
      nieuwsberichten en letten niet op eventuele bronnen waar in de nieuwsberichten naar verwezen
      wordt. In plaats daarvan gebruiken zij vuistregels als snelle, oppervlakkige beoordelingscriteria om in
      een paar seconden de geloofwaardigheid van nieuwsberichten op Facebook te beoordelen. Zij
      gebruiken het meest de reputatievuistregel (Metzger et al., 2010): zij vinden een nieuwsbericht
      geloofwaardig als zij de bron, oftewel de Facebookpagina die het bericht plaatst, kennen. Een derde
      van de jongeren gebruikt de fotovuistregel: zij zien foto’s als bewijs voor een geloofwaardig
      nieuwsbericht. Door de foto’s en door de vermelding dat de daders veroordeeld zijn geloven zij het
      nepnieuwsbericht dat zij in de interviews te zien kregen. Zij kunnen op het gebied van evalueren niet
      mediawijs genoemd worden.
      ...»
      Marieke Oude Boerrigter Student Universiteit Utrecht Masterthesis Bron: file:
    • Facebook laat gebruikers bepalen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn
      Nos-redactie NOS Bron: nos.nl
  • Algoritme

    • Veel artikelen in mijn Facebook tijdlijn waren pro-Hillary. De artikelen in mijn tijdlijn over Trump waren meestal lachwekkend, absurd en voornamelijk negatief. Als online marketeer weet ik dat nieuwsartikelen onder andere gebaseerd zijn op interesses, vrienden en het Facebook-algoritme. De artikelen komen dan ook overeen met mijn politieke voorkeur. ...»
      Hendrik van Zwol Reclamebureau IVZ IVZ Bron: frankwatching.com
    • Facebookgebruikers kruipen zelf in een filterbubbel
      Lucas Brouwers Science writer NRC Handelsblad Bron: nrc.nl
    • INSTANT ARTICLES
      Nieuws lezen én op Facebook blijven
      Het sociale netwerk wordt zo steeds meer zelf uitgever.
      Mediaredacteur NRC Bron: nrc.nl
  • Gevaar voor journalisten

    • First, it killed the notion of brand. Year after year, the percentage of people able to recall where they got their news, is dwindling. “I read it on Facebook” now applies to half the population of the United States and Europe, and much more in countries where Facebook embodies the Internet.

      Second, the notion of authorship has also vanished. Almost nobody has a clue who wrote what. Gradually, the two pillars of the trusting relationship between the media and its customers eroded, before crumbling altogether. Facebook has flattened the news for good.

      Third, Facebook annihilated the business model of news by opening the way to a massive, ultra-cheap and ultra-targeted advertising system that brings next to nothing to the publishers. The reality of Facebook’s revenue stream is harsh: a European publisher told me last week that its RPM (Revenue per thousands) for videos on Facebook was about 30 cents of a Euro (that is 37 cents on a dollar). A pittance.
      ...»
      Frederic Filloux Editor of the Monday Note Monday Note Bron: mondaynote.com
    • Er is geen bewijs dat Facebook de News Feed manipuleert om onderwerpen veel of juist weinig aandacht te geven. Maar Farhad Manjoo, technologiecolumnist bij The New York Times, waarschuwt ervoor dat dat kan veranderen. "De grootste angst is dat Facebook zichzelf niet erkent als een nieuwsorganisatie."

      Dat betekent dat het platform in tegenstelling tot traditionele media geen verantwoording aflegt over keuzes die zijn gemaakt. Verder is niet bekend wie de medewerkers zijn die die keuzes maken.
      ...»
      Farhad Manjoo Technologiecolumnist The New York times (via nos.nl) Bron: nos.nl
  • Nieuwsconsumptie

    • Facebook now has a fifth of the world — about 1.3 billion people —
      logging on at least monthly. It drives up to 20 percent of traffic to news
      sites, according to figures from the analytics company Sim
      pleReach. On
      mobile devices, the fastest-growing source of readers, the percentage is
      even higher, SimpleReach says, and continues to increase.
      The social media company is increasingly becoming to the news
      business what Amazon is to book publishing — a behemoth that provides
      access to hundreds of millions of consumers and wields enormous power.
      About 30 percent of adults in the United States get their news on
      Facebook, according to a study from the Pew Research Center. The
      fortunes of a news site, in short, can rise or fall depending on how it
      performs in Facebook’s News Feed
      ...»
      Ravi Somaiya Reporter / Journalist New York Times Bron: file:

reacties

reacties

reageer

poll