Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Wat voor rol speelt de podcast in de Nederlandse Journalistiek?

Mattermap door Julie Velthoven 03 november 2017

Wat voor rol speelt de podcast in de Nederlandse journalistiek?

  • Podcasts worden geen succes in de journalistiek

    • "Hoewel ze daar het geld en makers hebben, doet de publieke omroep weinig met podcasts. Online heeft geen prioriteit. Om de onafhankelijke podcasts die buiten dat bastion worden vervaardigd beter te maken, willen wij ze met ons netwerk verenigen." ...»
      Tim de Gier Journalist en co-founder podcastplatform Dag en Nacht Media Bron: Trouw 23/05/2017
    • Kraan ziet een Nederlandse podcast waarvoor mensen moeten betalen niet gauw gebeuren. “Net als bij andere online journalistiek is maar een klein percentage van de mensen bereid om te betalen. Wat betreft podcasts moet het geheel aan luisteraars veel groter zijn, wil je een groep krijgen waar je geld aan kunt verdienen.” ...»
      Jeroen Kraan Samensteller Tech van NU.nl en zelfbenoemd podcastevangelist Bron: SVDJ 15/03/2016
    • Podcasts gaan niet ‘viral’. Een audiobestand van minstens een kwartier maakt geen kans tegenover een kattenfilmpje of een blunder van een politicus. Terwijl andere mediavormen makkelijk samensmelten – nieuws op Facebook, twitteren over een tv-serie – blijft de podcast een uniek geval: die heeft langdurige, volledige aandacht nodig. De podcast moet een plek in het dagelijks ritme veroveren, en dat is niet makkelijk in onze met media volgepropte dagen. ...»
      Peter Zantingh Redacteur NRC Bron: NRC 28/03/2017
  • Podcasts zijn niet journalistiek

    • "Het is lastig om te bepalen of iets een journalistieke podcast is, omdat bij podcasts vaak veel vrijer met het genre wordt omgegaan dan bij traditionele media. Wij hebben ervoor gekozen om alleen podcasts in de categorieën nieuws/achtergronden, opinie, technologie, sport en kunst en cultuur mee te tellen." ...»
      Paula Breuning Freelance copywriter Bron: SVDJ 04/05/2016
  • Podcasts zijn een goede aanvulling voor journalistiek

    • "Niet alleen door het luistergedrag liggen er kansen voor de radiomaker. De podcast is eenvoudig toegankelijk voor journalisten: het enige wat nodig is om een podcast te maken is opnameapparatuur en een montageprogramma. Vrij van een omroep die hem zou kunnen beperken in onderwerpskeuze, lengte of format, kan hij alles maken wat hij wil." ...»
      Vera Boekelman Redacteur Journalism Lab Bron: Journalism Lab 29/06/2017
    • “We zijn gewend dat journalistiek en reclame niet samen kunnen gaan, waardoor we vaak stomme reclame tussen programma’s door horen. Het kan heel leuk zijn om er creatief mee om te gaan, dus we zijn op zoek naar merken die dat aanspreekt en die willen experimenteren.” ...»
      Tim de Gier Journalist en co-founder podcastplatform Dag en Nacht Media Bron: Textmaker 28/03/2017
    • Janssens maakt de verschillen tussen de traditionele radio met podcasts duidelijk. Hij legt uit: “Op de radio kun je sneller actueel nieuws brengen. Podcast is een Long Form medium, wat betekent dat er langere interviews te horen zijn met een specifiek onderwerp.” Omdat digitale audiofragmenten altijd tot je beschikking staan, kun je ook altijd zelf een onderwerp kiezen dat jij wilt horen.

      Janssens vindt podcasts intiemer, omdat het vooral via de mobiele telefoon en koptelefoon wordt beluisterd. Hierdoor wordt er aandachtiger geluisterd naar podcasts dan naar de radio. “Eén digitale audioluisteraar is vergelijkbaar met tienduizend radioluisteraars”, verklaart Janssens. Dit komt omdat je veel aandachtiger luistert naar een podcast dan naar de radio. Janssens denkt niet dat podcasts de radio kunnen vervangen: “Podcast en radio kunnen prima naast elkaar.”
      ...»
      Anne Janssens Journaliste en co-founder podcastplatform Dag en Nacht Media Bron: Mediaredactie.fhj 21/04/2017
    • Hoekman ziet Dit wordt het nieuws als aanzet voor NU.nl om meer uit audio te halen. “Je ziet dat nieuws in audiovorm groeit, niet alleen podcasts, maar ook op de ‘praatpalen’ Google Home en Amazon Alexa. Als die er straks ook in het Nederlands zijn, willen we daar op kunnen inspringen.” ...»
      Gert-Jaap Hoekman Hoofdredacteur Nu.nl Bron: SVDJ 04/10/2017
  • Podcasts worden net zo belangrijk als print, televisie en internet

    • "De Gier zet erop in dat de podcast over vijf jaar net zo'n serieus medium is als print, radio en televisie. "Tien procent van de Nederlanders luistert dan maandelijks minstens een podcast. Nee, maak daar maar twintig procent van." ...»
      Tim de Gier Journalist en co-founder podcastplatform Dag en Nacht Media Bron: Trouw 23/05/2017
    • “Ook bij NRC is podcast hard bezig om een plek te verwerven binnen alles dat we doen: journalistiek in tekst, maar ook steeds meer in andere vormen zoals interactieve graphics, video en audio. Onze ruim tweehonderd journalisten zijn expert in hun onderwerp, en weten meer dan dat zij in een artikel van 800 of 1.000 woorden kunnen vertellen. Met een podcast – doorgaans een half uur tot een uur – kunnen we op een andere manier aan kwaliteitsjournalistiek doen. De diepte in maar wel op de bekende laagdrempelige, ‘conversational’ toon, die past bij het medium.” ...»
      Peter Vandermeersch Hoofdredacteur NRC Bron: Mediacourant 28/09/2017

reacties

reacties

reageer

poll