Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Werkgelegenheid in de journalistiek

Mattermap door Michelle Peters 07 mei 2017

Hoe zit het met de werkgelegenheid in de journalistiek?

  • Hoeveel starters zitten zonder baan?

    • n het rapport van Villamedia wordt gesteld dat 16% van de 18.000 journalisten werkloos thuis zit, dat komt neer op een aantal van 3.000 mensen. Tussen augustus 2014 en augustus 2015 liep het aantal bij het UWV als werkzoekenden ingeschreven journalisten op met ruim 12 procent. Daarmee neemt de werkloosheid volgens het onderzoek van Villamedia meer toe dan in veel eerdere jaren. In de eerste twaalf maanden van de economische crisis in 2008 steeg het aantal werkzoekenden nog met 9 procent. Daarnaast zou er sprake zijn van verborgen werkloosheid, met name onder afgestudeerden en freelancers. Van de werkzoekenden komt 43% uit de printwereld, 21% uit de omroepwereld en 15% uit de hoek van de nieuwe media. Daar staat tegenover dat het aantal vacatures in de printwereld hoger is dan bij de omroep. Van de 235 journalistieke vacatures die in augustus 2015 door het UWV werden geïndexeerd waren er 7 voor journalistieke functies bij de omroepen, 37 bij print en 70 bij nieuwe media.

      Er is nog werk, maar de werkloosheid neemt toe. De verborgen werkloosheid waarover Villamedia rept, zou ook goed kunnen zitten in het toenemend belang van freelancers. Media opereren steeds vaker met een beperkte kernredactie en daaromheen een ‘flexibele schil’ van freelancers. Of die freelancers fulltime en altijd werken (en alleen als journalist), is niet bekend. Maar aannemelijk is dat daar een grote diversiteit heerst, variërend van topfreelancers met veel vaste afnemers tot parttimers die van hun journalistieke arbeid alleen niet rond kunnen komen.
      ...»
      J-Lab Hogeschool Utrecht Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: Hoeveel journalisten zijn er eigenlijk? / SVDJ / J-Lab Hogeschool Utrecht 17/05/2017
    • Het cliché wil dat een opleiding journalistiek weinig werkzekerheid biedt. De hogeschool Lessius Mechelen spreekt dat tegen op basis van een bevraging onder oud-studenten.

      Drie maanden na het afstude
      ren heeft driekwart van de afgestudeerde bachelorstudenten journalistiek een job te pakken. Dat blijkt uit de rondvraag van Lessius Mechelen bij 425 ex-studenten die de voorbije tien jaar afstudeerden aan de hogeschool. Slechts 4 procent zegt langer dan een jaar werkloos te zijn geweest. ...»
      Jobat.be Bron: Driekwart studenten journalistiek vindt werk binnen drie maanden / Jobat.be 17/05/2017
  • Iedereen mag zichzelf journalist noemen. Is een opleiding dan überhaupt nodig?

  • Wat zijn de statistieken van werkgelegenheid in de journalistiek?

    • Volgens deze peiling van Villamedia telt Nederland zo’n 18.000 journalisten waarvan 4000 werkzaam zijn bij landelijke printmedia en 3000 bij een omroep. De freelancers zijn met ruim 5600 oververtegenwoordigd. De overige journalisten kunnen bijvoorbeeld bij niet-landelijke printmedia werken of als online-journalist. Of ze zijn werkloos.

      Die verdeling met freelancers als de grootste groep zien we ook terug in de ledentallen van de NVJ. Dat is zo vanaf 2011, voor die tijd waren dagbladjournalisten de grootste groep binnen de NVJ. In 2014 was 30% van de NVJ-leden freelancer, vijf jaar daarvoor, in 2010, ging het om 26%. In 2014 maken dagbladjournalisten een kwart uit van de NVJ-leden.
      ...»
      J-Lab Hogeschool Utrecht Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: Hoeveel journalisten zijn er eigenlijk? / SVDJ / J-Lab Hogeschool Utrecht
  • Welke nieuwe vormen van journalistiek zijn er?

    • De vlogger
      Vloggen, het maken van filmpjes die binnen enkele minuten of zelfs live online worden gezet, stelt de traditionele definitie van de journalist ter discussie. Maar volgens Mirjam Prenger zor
      gt het steeds populairdere fenomeen er ook voor dat er meer verscheidenheid in de journalistiek komt. “Dankzij het internet zijn we niet meer afhankelijk van een aantal media die hun wereldbeeld aan ons geven, er komen meer stemmen bij.”

      De vraag is of vloggers zichzelf zomaar journalist mogen noemen. Klaske Tameling vindt van niet. “Vloggers zijn niet per definitie journalisten. De hele nieuwe generatie is gewend om zichzelf te filmen. Zij leggen dingen vast, maar ontberen de journalistieke verantwoordelijkheid om feiten te checken, research te plegen en hoor en wederhoor toe te passen. Dit zijn waarden die ook in het digitale medialandschap overeind blijven.”
      ...»
      Hannah Kooy Argos Bron: Hoe veranderen nieuwe media de journalistiek? / Argos / Hannah Kooy 17/05/2017
    • Branded content
      Naast de opkomende nieuwe media zetten de traditionele media ook nieuwe vormen in om hun eigen voortbestaan te waarborgen in een tijd waarin de krantenoplages continu dalen. Een voorbe
      eld is het publiceren van zogenaamde ‘branded content’, artikelen gesponsord door een commerciële partij.

      Pieter van den Blink: “Branded content is een oplossing die uitgevers menen te hebben gevonden voor hun buitengewoon nijpende financiële situatie.” In praktijk betekent dit dat de journalist een artikel schrijft waarbij het onderwerp wordt aangedragen en gesponsord door een bedrijf. Dat het gaat om branded content wordt bij het bewuste artikel vermeld.

      Prenger vertelt dat het gebruiken van dit soort artikelen in bepaalde gevallen wel goed kan uitpakken, maar dat het in de praktijk toch vaak mis gaat. “Het probleem is dat er nog geen duidelijke regels zijn en dat de consumenten het vaak niet goed zien.” Dit is schadelijk omdat het verschil tussen journalistiek en reclame hiermee kan vervagen, wat de geloofwaardigheid van de journalistiek niet ten goede komt.
      ...»
      Hannah Kooy Argos Bron: Hoe veranderen nieuwe media de journalistiek / Argos / Hannah Kooy 17/05/2017
  • Wat is de invloed van de achteruitgang van de drukpers?

  • Hoe onderscheid je jezelf van andere journalisten?

    • 1. Emancipeer. Veel journalisten klagen over teruglopende freelancevergoedingen en auteursrechtenschendingen door traditionele uitgevers, maar weten ondertussen schrikbarend weinig van de manier waarop in hun eigen professie geld verdiend wordt, wie de belangrijkste spelers zijn en wat momenteel de grootste uitdagingen zijn. Ben op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in medialand, maak gebruik van die nieuwe manieren om jezelf uit te geven en voorkom dat je met een kennisachterstand aan de onderhandelingstafel plaatsneemt.

      2. Hergebruik je producties. Veel journalistiek werk is redelijk tijdloos of is met een paar simpele aanpassingen weer actueel te maken. Verkoop een verhaal eerst aan een opdrachtgever, publiceer het op TPO Magazine en verkoop het daar via Blendle, eLinea en MyJour rechtstreeks aan een geïnteresseerd publiek. Bundel je verhalen dan tot een boek of eBook, ga daar lezingen over geven en kom ermee op de radio.

      3. Bouw aan een (online) achterban. Denk na over de manier waarop je jezelf via social media wil presenteren en investeer in het contact met mensen die je volgen. Zij kunnen zowel je bronnen zijn, als je artikelen kopen. Zowel productioneel als commercieel belangrijk dus.

      4. Voor mijn laatste tip zou ik graag de Amerikaanse schrijver Mark Twain quoten: ‘Write without pay until someone offers pay. If nobody offers within three years, maybe sawing wood is what you were intended for.’ Dat klinkt hard, maar voor beginnende journalisten is de markt simpelweg beroerd. Voor wie getalenteerd is en hard wil werken zal er heus een plaats zijn, maar ook voor hen is het raadzaam goedkoop te leren leven of rijk te trouwen.
      ...»
      Ties Joosten via Jolien Scholte Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: 16 Tips voor een Vliegende Start in de Journalistiek / SVDJ / Jolien Scholte 17/05/2017
    • 1. Pitch een verhaal, niet een onderwerp. Dus niet: kindersekstoerisme in Ghana, maar: Aan de hand van de rechtszaak van een Ghanees meisje tegen een Nederlandse miljonair, laat ik zien dat kindersekstoeristen bijna altijd vrijuit gaan. Een politiek haakje om het urgenter te maken is altijd goed. In mijn geval had de Nederlandse regering net verkondigd dat het bestrijden van kindersekstoerisme prioriteit is.

      2. Zet die extra stap. Met alleen een scherpe pen kom je er niet: check niet alleen het standaard-rapport dat over een onderwerp verschenen is, maar ook wat elders is gepubliceerd. Dat levert nieuwe inzichten op en mooie details voor je verhaal. En soms stuit je zo ineens op een tweede verhaal.

      3. Blijf integer. Hoe aanlokkelijk het ook is om te scoren met geheime documenten of een dikke roddel, als je nog veertig jaar mee wil als journalist heb je meer aan een goede reputatie, dan aan een dikke scoop.

      4. Kies je eigen weg en zet door als je overtuigd bent van een verhaal.
      ...»
      Sanne Terlingen via Jolien Scholte Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: 16 Tips voor een Vliegende Start in de Journalistiek 17/05/2017
    • 1. Studeer niet alleen journalistiek. Juist door je tijdens je studie intensief met een bepaald vakgebied bezig te houden, onderscheid je je als journalist.

      2. Loop stage. Journalistiek leer je uitei
      ndelijk niet op school, maar in de praktijk. Werk hard en doe zoveel mogelijk ervaring op, het liefst bij het medium waar je graag zou willen werken. Je zou niet de eerste stagiair zijn die blijft hangen.

      3. Bouw een netwerk op. De journalistieke wereld is klein, een goed netwerk zal veel deuren openen.

      4. Leer multimediaal werken. Het is mooi als je goed kunt schrijven, maar dat is tegenwoordig vaak niet meer genoeg. Leer een camera bedienen, monteren, radio maken, dat soort dingen. Hoe meer vaardigheden je beheerst, hoe aantrekkelijker je bent voor een potentiële werkgever.
      ...»
      Sandra Korstjens via Jolien Scholte Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: 16 Tips voor een Vliegende Start in de Journalistiek 17/05/2017
    • 1. Wees zorgvuldig met het uitkiezen van je stage. Denk er goed over na, en probeer in ieder geval echt je droomstage binnen te halen. Het is misschien moeilijk inschatten van tevoren, maar probeer te kijken of je er daarna kan blijven hangen of freelancen. Vooral je laatste stage is daarin belangrijk.

      2. Journalistiek is praktisch werk. Zorg daarom dat je werkervaring opdoet. Tijdens mijn studie heb ik veel gewerkt, bijvoorbeeld voor lokale kranten en de lokale radio. Dat staat goed op je cv, en je doet er ook contacten mee op die later heel nuttig kunnen zijn.

      3. Journalistiek is een heel brede opleiding. Zorg dat je jezelf onderscheidt. Dat kan door bijvoorbeeld een master te doen, maar ook door je te focussen op een bepaald onderwerp of branche. Bij mij was dat journalistiek voor kinderen. Daar ging ik me al heel snel in verdiepen, en zo krijg je er ook affiniteit mee.

      4. In het verlengde daarvan: weet wat je wil, en eigenlijk al aan het begin van je studie. Niet iedereen is daar mee bezig, maar het loont om er echt even voor te gaan zitten en jezelf af te vragen welke kant je op wil. Natuurlijk kan je dat later ook nog bijsturen, maar dan heb je in ieder geval een richting.
      ...»
      Robbie Kammeijer via Jolien Scholte Stimuleringsfonds voor de Journalistiek Bron: 16 Tips voor een Vliegende Start in de Journalistiek 17/05/2017
  • Is een goede eindstage de sleutel tot succes?

  • Hoe dun is de lijn tussen journalistiek en communicatie?

    • Want wat mij betreft is ‘journalistiek’ gewoon een deelverzameling van het totale vakgebied ‘communicatie’, waarmee ‘journalistiek & communicatie’ zou neerkomen op zoiets als ‘stoelen & meubels’.

      Als
      dat niet zo is, en journalistiek is inderdaad geen vorm van communicatie, doemt meteen de vraag op ‘wat dan wel?’. Hoe is journalistiek dan anders dan communicatie – nog even los van die values. Zijn er geen zenders, ontvangers en boodschappen in de journalistiek, of is dat sowieso oldskool? Is er geen wisselwerking/interactie tussen journalist en publiek, wat ‘communicatie’ suggereert volgens sommige definities?

      Eerlijke communicatie
      Of gaat het toch echt alleen om die values? Dan kun je natuurlijk binnen het grote vakgebied ‘communicatie’ gewoon het deelgebied ‘onafhankelijke/eerlijke communicatie’ afbakenen, en gaan debatteren wat dat betekent voor zenders, ontvangers, boodschappen en media. Heb je in ieder geval een gezamenlijk begrippenkader.

      De journalistiek buiten de communicatie plaatsen lijkt mij anders zo lastig communiceren.
      ...»
      Roy Meijer De Nieuwe Reporter Bron: Is journalistiek dan geen communicatie? / De Nieuwe Reporter / Roy Meijer 17/05/2017
  • Wat verwachten werkgevers van afgestudeerde journalisten?

reacties

reacties

reageer

poll