Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Mobiliteit en smart city

Mattermap door Bas de Zwart 16 mei 2018

Ruimtelijke indeling van de stad

  • Kapitalisme en technologie

    • Volgens critical urbanism wordt de stad gevormd door kapitalisme en hebben ze een problematische relatie met elkaar. De technocratische indeling van de stad zorgt voor veel ongelijkheid tussen verschillende groepen, omdat smart urbanism de diversiteit negeert. Critical urbanism eist meer inclusiviteit en meer bottom-up initiatieven. ...»
      H. Verrest Elaborating the urbanism in smart urbanism: destilling relevant dimensions for comprehensive analysis of smart city approaches. Bron: Information, communication and society 01/01/1970
    • Volgens critical urbanism wordt de stad gevormd door kapitalisme. De relatie tussen stedelijke ontwikkeling en kapitalisme zijn problematisch. Er moet een beter begrip gevormd worden van de politiek en de implicaties van een technocratisch beleid. Dit kan gerealiseerd worden door meer bottom-up initiatieven.
      Volgens critical smart urbanism wordt de stad gevormd door technologie. Er moet meer onderzoek worden gedaan naar de impact van technocratisch beleid op verschillende diverse groepen en vraagt daarbij bottom-up initiatieven en meer inclusiviteit.
      ...»
      H. Verrest Elaborating the urbanism in smart urbanism: destelling relevant dimensions for comprehensive analysis of smart city approaches. Bron: Information, communicatoin and society 01/01/1970
  • Vorm van vervoer: lopen

    • Dit soort gebieden bestaan uit een hoge dichtheid, gemend gebruik van de bebouwing. De gebieden zijn maximaal 2 km in omvang. In de zoektocht naar duurzaam vervoer wordt de urban walking fabric steeds belangrijker. ...»
      P. Newman Theory of urban fabrics: planning the walking, transit/public transport and automobile/motorcars cities for reduces car dependency Bron: Town Planning Review 01/01/1970
  • Vorm van vervoer: Openbaar vervoer

    • Dit soort gebieden moeten een nabijheid van openbaarvervoermogelijkheden aanbieden voor voornamelijk voetgangers en fietsers. De dichtheid is minder hoog en het gebied is uitgestrekter.
      P. Newman Theory of urban fabrics: planning the walking, transit/public transport and automobile/motorcars cities for reduces car dependency Bron: Town planning review 01/01/1970
  • Vorm van vervoer: Auto

    • Deze gebieden bestaan uit een lage dichtheid. Ze hebben weinig variatie in de bebouwing en zijn groot in omvang.
      P. Newman Theory of urban fabrics: planning the walking, transit/public transport and automobile/motorcars cities for reduces car dependency Bron: Town Planning Review 01/01/1970
  • Transport landuse feedback cycle

    • De locatie van landgebruik bepaalt de activiteiten die de mensen daar uitvoeren. Bewegingen van deze locaties van activiteiten moeten worden verzorgd door een transportsysteem en de ontwikkelingen van dit transportsysteem moeten goed worden toegepast. In ruil daarvoor bepalen de transportontwikkelingen de toegang tot locaties en de aantrekkelijkheid van deze locaties voor bepaalde ontwikkelingen in landgebruik. ...»
      L. Bertolini Integrating mobility and urban development agenda's: a manifesto Bron: The planning review 01/01/1970

reacties

reacties

reageer

poll