Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Wat is het huidige verdienmodel van de online dagbladjournalistiek en welke rol spelen paywalls daarin?

Mattermap door Emily van Kleunen 28 oktober 2017

Wat is het huidige verdienmodel van de online dagbladjournalistiek en welke rol spelen paywalls daarin?

  • Zorgen paywalls van online dagbladen voor meer abonnees?

    • De Duitse krantentitel Bild wordt uiterst serieus genomen in de digitale wereld.
      'Bild en Facebook werken samen: de krant is bijvoorbeeld het eerste medium dat experimenteert met nieuws via Facebooks
      chatapp Messenger [uitleg Nieman Lab];, schrijft NRC-redacteur Jan Benjamin. 'Bild publiceert ook nieuws voor de smartphones van Samsung. En het investeert sterk in online video; dat is waar bedrijven nog willen adverteren. Bild.de trekt ruim 16 miljoen unieke bezoekers per maand.'

      'Van alle Duitse kranten verkoopt Bild, onderdeel van mediaconcern Axel Springer, ook de meeste digitale abonnementen. Ruim 310.000 lezers betalen voor toegang tot Bild Plus, voor exclusieve kopij achter de ‘betaalmuur’. Hoeveel omzet en winst Bild haalt uit digitaal en print maakt Axel Springer niet bekend. In 2014 meldde het concern dat het 1,6 miljard euro omzet en een brutoresultaat van 251 miljoen haalde uit ‘betaalde’ media (Bild, Die Welt, tijdschriften). In 2015 zal dat lager zijn, maar die cijfers zijn nog niet gepubliceerd.'
      ...»
      Axel Springer Duits mediaconcern Bron: nrc.nl
  • Welk beeld van paywalls hebben lezers van online dagbladen?

    • 'Ik haat #lifehacks, maar ik haat paywalls meer. Sinds grote (en kleine) mediabedrijven de paywall hebben geadopteerd als grote belofte voor de toekomst van verdienmodellen, wordt het steeds moeilijker om af en toe dingen te lezen zonder een ongewild abonnement af te sluiten. Gelukkig zijn er een paar simpele trucjes om om bijna elke paywall heen te komen. Maar eerst: nuance, anders voel ik me schuldig naar mijn broeders en zusters wiens content gekluisterd is achter betaalmuren', schrijft journalist voor Motherboard, Alejandro Tauber.

      De irritatie voor paywalls blijkt groot. Tauber geeft in zijn artikel tips om paywalls te omzeilen, zoals de titel al zegt. Alhoewel, voor zo ver dat kan.
      ...»
      Alejandro Tauber Bron: motherboard.vice.com
  • Hoe zien werkgevers en werknemers van online dagbladen initiatieven als Blendle en/of Topics?

    • Blendle lijkt een goed initiatief voor mensen die liever geen abonnement afsluiten op een digitale krant. Deze mensen geven aan wat ze interessant vinden om te lezen en kiezen vervolgens uit een enorm aanbod aan artikelen uit kranten als De Telegraaf, Volkskrant of De Groene Amsterdammer. Vervolgens laden ze hun tegoed op en kopen ze een artikel dat ze leuk vinden voor een paar cent.
      Echter is Blendle niet voor elke krant een goede oplossing. Sterker nog: helemaal niet. NRC Hoofdredacteur Peter Vandermeersch legt uit waarom zijn krant uit Blendle stapte.

      'Waarom besloten wij om te stoppen? Het korte antwoord: omdat we, ondanks al onze sympathie, oprecht vrezen dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek', schrijft VanderMeersch. 'Jonge enthousiaste ondernemers die, samen met de uitgevers van kranten, nieuwe lezers willen bereiken met goede journalistiek, dat juichen we natuurlijk toe. Blendle stelde mensen die geen abonnement op een krant/site wensten in staat om losse artikelen te kopen. Vorig jaar bijvoorbeeld haalde NRC op die manier een extra omzet van ongeveer 200.000 euro (exclusief btw). Dat is evenveel als ongeveer 400 zesdaagse papieren abonnementen op NRC Handelsblad'.

      '... Met de premium-versie besloot Blendle namelijk om niet langer een aanvullende dienst aan te bieden waarbij je losse artikelen koopt, maar ook zelf abonnementen te gaan werven. Daarmee wordt Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever. Weliswaar met de journalistiek die wij (en collega-uitgevers) maken.

      Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven.

      Los van dat economische argument is er een tweede belangrijke punt. Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen, uit nrc.next en NRC Handelsblad. Maar de redactie zet intussen sterk in op digital first en zelfs digital only. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Al die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren, liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc ontbreken in de Blendle-ervaring.

      Kortom, waar we dus aanvankelijk blij waren met Blendle, dat ons hielp om nieuwe lezers te bereiken, zien we nu Blendle in de vijver van de abonnees vissen en beantwoordt Blendle vooral te weinig aan onze ambitie om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden'.
      ...»
      Peter Vandermeersch Hoofdredacteur NRC Bron: NRC 28/10/2017
    • NRC doet niet meer mee aan Blendle. "Logisch", stelde Jan Kees Emmer, voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Telegraaf in het Mediaforum van NPO Radio 1.

      De directeur van Blendle, Alexander Klöpping
      , liet in het Radio 1-Journaal weten dat zo’n 70 procent van de opbrengsten naar de kranten gaat. Hij maakte "enkele miljoenen" over naar de kranten, zo vertelde hij. Veel is dat niet, stelt Emmer, aangezien de redacties "tientallen miljoenen" kosten. Grote kranten verdienen "niet meer dan enkele tonnen per jaar" aan Blendle, zo weet hij uit zijn tijd bij de Telegraaf. En ook van Blendle Premium zullen ze nauwelijks profiteren, denkt hij.

      Het presenteren van Blendle Premium betekent eigenlijk "de geboorte van een mediabedrijf", vindt Emmer, die tegenwoordig zelfstandig ondernemer is. Waar Blendle oorspronkelijk slechts als een kiosk fungeerde die stukken van mediabedrijven doorgaf, gaat men nu zelf een 'krant der kranten' maken. "Ze gaan een eigen redactie opzetten", stelt Emmer, en dat kan niet zonder signatuur.

      Emmer voorspelt dat er binnenkort eigen Blendle-content komt: "Blendle gaat zeggen, joh, Jean-Pierre Geelen, Rob Hoogland of Bert Wagendorp, kom voor onze nieuwsbrief schrijven in plaats van voor de krant." Dit zou Blendle Premium vergelijkbaar maken met Netflix, dat naast series van andere bedrijven doorgeven, ook eigen programma’s produceert. Emmer is bang dat Blendle hiermee de kranten "leegvreet".
      ...»
      Jan Kees Emmer Voormalig adjunct-hoofdredacteur van De Telegraaf Bron: Jan Kees Emmer 28/10/2017
  • Waarom is bereik tegenwoordig belangrijker dan de oplagecijfers?

    • De digitalisering bedreigt het vak van de journalist, maar het biedt ook kansen. Bereik is nu belangrijker dan ooit. 'Bij The Guardian zien medewerkers de scores van alle artikelen op een soort dashboard zodra ze ’s ochtends op hun computer inloggen. Bij NRC stuurt de hoofdredactie een mail rond met de Top 25 best gelezen artikelen uit de krant. Dit tot afgrijzen van veel redacteuren die vrezen dat hun journalistieke afwegingen voortaan uitsluitend gestuurd zullen worden door de vraag of hun verhaal wordt gelezen of niet. Je kunt de gebruikersdata echter ook gebruiken om juist de belangrijke verhalen beter onder de aandacht van het publiek te brengen. Bijvoorbeeld door ze op een andere plek op de website te plaatsen, of er een andere kop boven te zetten die beter scoort in Google’s zoekalgoritmes. Samenwerking tussen redactie, marketing en publieksonderzoek is daarbij noodzakelijk', schrijft Andra Leurdijk, lector aan de journalistieke opleiding op Windesheim in Zwolle, op De Nieuwe Reporter.

      'Journalisten hebben de beschikking over tal van nieuwe instrumenten om onderzoek te doen en nieuwe bronnen te vinden. Denk aan slimme zoekopties via internet of rechtstreekse communicatie via mobiele telefoons met ooggetuigen.
      Nieuwsorganisaties experimenteren met strategieën als digital first en mobile first, waarbij ze nieuws onmiddellijk publiceren zonder op de deadline van de krant of het Achtuurjournaal te wachten'.

      Echter waarschuwt Leurdijk wel voor mislukking. 'Mislukken is inherent aan innoveren. En van veel innovatieve projecten is nog onduidelijk of ze een duurzaam businessmodel opleveren'.
      ...»
      Andra Leurdijk, lector entrepreneurial journalism aan de Hogeschool Windesheim Bron: Andra Leurdijk 28/10/2017

reacties

reacties

reageer

poll