Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Hoe komt het dat de NPO steeds minder jongeren trekt? (Bronnen Mattermap)

Mattermap door Robin Heerkens 01 oktober 2017

Hoe komt het dat de NPO steeds minder jongeren trekt?

  • Is de NPO te commercieel?

    • 'Reclames weg, NPO moet niet aan kijkcijfers denken', aldus NTR-directeur Paul Römer. Volgens hem moet de NPO van alle STER-reclame af. Zo komt er meer ruimte voor programmering. Ook vindt hij dat de publieke omroep geen groot publiek hoeft te bereiken. ...»
      Paul Römer Interview met metro Bron: metronieuws.nl
    • NPO Plus, de videodienst van de NPO die betere beeldkwaliteit biedt, dient betaald te worden. Door een kleine bijdrage krijg je beter beeld, maar het sluit wel een deel van de publieke content af.

      Daar kwam veel kritiek op, zo valt te lezen in Metro:
      'De NPO kondigde dinsdag aan zijn video-on-demand-dienst een upgrade te hebben gegeven. Er komt namelijk een optie om de uitzendingen in HD terug te kijken in NPO Start, het nieuwe Uitzending Gemist. Enige voorwaarde: je moet daarvoor 2,95 euro per maand betalen.

      Natuurlijk is dit niet heel veel geld, maar toch is kritiek fors. Met het aangekondigde 'NPO-premium' zouden de zenders niet zozeer meer 'publiek' zijn, maar ook haar commerciële insteek hebben gevonden. „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo luidt een van de reacties.'
      ...»
      Kasper Hermans Metro Bron: metronieuws.nl
  • Lineaire tv is ouderwets

    • 'Het aantal tv-aansluitingen krimpt al tien kwartalen op rij'
      Onderzoeksbureau Telecompaper NRC Bron: nrc.nl
    • 'Moet NPO3 eigenlijk wel bestaan?'

      FrankNews vraagt zich af of NPO3 nog wel moet bestaan. De jongerenzender trekt weinig jonge kijkers en tevens willen die jonge kijkers niet eens meer zo graag line
      air kijken:

      'De NPO-site heeft een FAQ en één van die ‘veel gestelde vragen’ is nota bene ‘Op welke manieren probeert de publieke omroep jongeren te bereiken?’ Het antwoord luidt: ‘Door zich via verschillende platforms op jongeren te richten en deze content op innovatieve wijze te distribueren streeft de publieke omroep naar een evenwichtige programmering waar kijkers van alle leeftijden zich in kunnen vinden. Denk hierbij aan de kinderuitzendingen op de netten Z@PP en Z@ppelin, maar ook de grensverleggende programma’s op NPO 3.’

      Het is een vrij potsierlijke tekst. Om er maar iets uit te lichten: de ‘grensverleggende’ programma’s op NPO 3. Over dat derde net van de publieke omroep is iedereen het wel eens: deze is mislukt als jongerenzender. BNN (tegenwoordig gefuseerd met de VARA) zet er nog steeds zijn programma’s weg, maar welke Millennial kijkt er eigenlijk naar? Veel programma’s mislukken ook. Er wordt terecht dus al enige tijd hardop gediscussieerd of je NPO 3 wel als lineaire zender in stand moet houden.'
      ...»
      Bram van Noord Frank News Bron: frank.news
    • YouTubers, en andere online contentmakers, staan vaak dichter bij de jongerendoelgroep. Een van die makers vertelt in Langs de lijn en omstreken waarom ze die groep beter weten te bereiken:

      'Hoe erg
      het ook voor de hand ligt, een van de belangrijkste redenen waarom het hen wel lukt is omdat zij middenin de doelgroep vallen. YouTuber Nesim El Ahmadi (24) van het genomineerde duo Supergaande (333.000+ abonnees): “Wij weten wat er speelt onder de jeugd. Wij zijn zelf jong en op straat tijdens onze straatinterviews spreken we dus ook jongeren aan. Bij de oude media heb je redacties waar vaak wel jonge mensen rondlopen, maar de knopen altijd doorgehakt worden door eindredacteuren van boven de 50 die zich niet kunnen inleven in het onderwerp. Dan sneuvelen juist de beste onderwerpen.” ' ...»
      Nesim El Ahmadi (Supergaande) Langs de lijn en omstreken Bron: nporadio1.nl
    • 'We kijken ruim tweeëneenhalf uur tv per dag, een forse daling', zo kopte NRC.

      'En weer brengen Nederlanders minder tijd voor de televisie door. In juni keken Nederlanders gemiddeld 154 minuten per
      dag televisie. Dat is een stuk minder dan twee jaar geleden in dezelfde periode, toen de gemiddelde kijktijd 164 minuten per dag was, aldus Stichting Kijkonderzoek (SKO) deze week.' ...»
      Romy van der Poel NRC Bron: nrc.nl
  • Videodiensten steeds meer in trek

    • 'Het is allemaal de schuld van Netflix', zo kopte NRC. Uit dit stuk blijkt dat de NPO het moeilijk heeft. Door de opkomst van videodiensten als Netflix, lopen steeds meer kijkers weg. NPO's eigen videodienst weet niet goed te presteren als je het vergelijkt met Netflix. ...»
      NRC Bron:
  • Aantal jonge kijkers/luisteraars daalt

    • 'Zó weinig kijken jongeren naar de publieke omroep', zo kopte Quote. Uit dit stuk blijkt dat de NPO jongeren zo'n zestig procent minder bereikt.

      'Schokkende cijfers uit de tv-branche en de reclame-i
      ndustrie. Jongeren worden in de eerste weken van juli via de publieke omroep zo’n 60% minder goed bereikt dan een jaar geleden. Het marktaandeel van het aan de NPO gerelateerde Ster daalt in juli met -16% ten opzichte van een jaar geleden.' ...»
      Mark Koster Quote Bron: quotenet.nl
    • 'NPO trekt te weinig kijkers, vooral jongeren blijven weg', zo valt te lezen in De Volkskrant. Het Commissariaat van de Media onderzocht hoeveel mensen er nog kijken naar de publieke zenders; weinig jongeren, zo bleek.

      'Vooral de jongere doelgroep (20-34) kijkt minder naar de publieke zenders: in vijf jaar zakte het percentage NPO 3-kijkers uit deze leeftijdsgroep van 56,3 procent naar 41,4 procent.'
      ...»
      Anoushka Kloosterman Volkskrant Bron: volkskrant.nl
  • Jongerenzender 3FM presteert slecht

    • 'Lijdensweg NPO 3FM duurt voort'

      Artikel waaruit blijkt dat dé jongerenzender op de publieke radio, 3FM, steeds minder jongeren weet te bereiken:

      'Uit de laatste luistercijfers blijkt dat het markta
      andeel van NPO 3FM tot onder de vijf procent gezakt is. Dit betekent dat in enkele jaren de radiozender bijna de helft aan marktaandeel verloren heeft. Alleen in de afgelopen twaalf maanden verloor NPO 3FM maar liefst 2,3 procent marktaandeel en kwam gemiddeld in februari op 4,8 procent uit.'

      Ook word de 'verkeerde' doelgroep bereikt:
      'Niet alleen het marktaandeel van radiozender NPO 3FM zakt. Ook NPO 3, dat als jongerenzender te boek staat, weet de doelgroep niet voldoende te bereiken. En de kijkers die er bij deze tv-zender wel zijn, hebben een veelal hogere leeftijd dan de doelgroep waarvoor deze zender in het leven is geroepen.'
      ...»
      Jarco Kriek Totaal TV Bron: totaaltv.nl
    • Er zijn weinig online-mogelijkheden voor radio, zo betoogt Erik van Heeswijk in zijn boek 'Mediastorm'.

      'Voor radio ligt het nog wat stroever. On demand-audio is online gemakkelijk beschikbaar, maar
      er zijn slechts weinig grote portals die om audio draaien.'

      'Daarnaast wordt on demand radio als commercieel wat minder interessant beschouwd dan online video, en er zijn geen grote radioplatforms van de grond gekomen.'
      ...»
      Erik van Heeswijk Mediastorm Boom Lemma Uitgevers (2012) Bron:
  • Internetbeleid

    • Volgens Elger van der Wel, redacteur bij Numrush, loopt het internetbeleid van de NPO achter. Het online videokanaal bijvoorbeeld:

      'Bij een dienst als Netflix is ongelofelijk veel onderzoek gestopt i
      n de perfecte interface en de beste aanbevelingen op basis van je kijkgedrag. Deze kijkbeleving zorgt onbewust voor het succes van Netflix: je blijft kijken. En het is nog niet zo makkelijk om Netflix daarin te evenaren. Daar komt bij dat het aanbod van de NPO complex is: op Uitzending Gemist staan prachtige dramaseries, maar vooral ook heel veel talkshows en nieuwsprogramma’s. Die lenen zich veel minder voor een Netflix-achtige kijkbeleving.' ...»
      Elger van der Wel Numrush Bron: numrush.nl
    • Volgens Tim Hofman loopt het internetbeleid van de NPO sterk achter.

      Zo liet hij weten in een column in het Parool, als antwoord op een interview met de manager van jongerenzender NPO3. Hofman zei on
      der meer:

      'Het medialandschap verandert, wij van BNN(VARA) veranderen mee. Internet, en juist ook Youtube, als platform gebruiken in dienst van de NPO is een uitstekend idee dat zonder twijfel gaat en móet werken om niet een groot deel van de doelgroep kwijt te raken, het wachten is nu tot de grijze (mantel)pakken van de NPO dit ook inzien.'
      ...»
      Tim Hofman Het Parool Bron: parool.nl
    • NPO-voorzitter Shula Rijxman wil meer doen met on-demand en online, en trekt daardoor drie keer zo veel budget uit. Dat schrijft Villamedia.

      'Omdat de NPO ‘daar wil zijn waar onze kijkers en luister
      aars zitten’, wordt er het komende jaar fors meer geïnvesteerd in on demand en online. ‘Het budget hiervoor wordt drie keer zoveel. We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten’, aldus NPO-voorzitter Shula Rijxman. In juni werd daar een begin mee gemaakt met de lancering van NPO Start – wat vroeger Uitzending Gemist was. Op dat platform wil de NPO steeds vaker een specifiek aanbod creëren, zoals korte documentaires of experimentele series. Rijxman: ‘We willen nog veel meer bieden op NPO Start. Binge watching, previews. Dat is wat het publiek verwacht. We willen dat snel bieden. Sneller dan de tergend lange procedures die we nu moeten doorlopen om daar politieke toestemming voor te krijgen.’' ...»
      Shula Rijxman (voorzitter NPO) Villamedia Bron: villamedia.nl
    • Volgens mediadeskundige Marianne Zwagermann is er weinig visie bij de NPO als het gaat om online. Ook moeten er meer jonge, digitale talenten komen. Dat schrijft ze in een blog op Emerce:

      'Ook de NPO
      kan nog flink wat stappen op gebied van online video maken. Volgens de mediadeskundige zou de publieke omroep meer digitale talenten moeten aantrekken. ‘Het is schandelijk dat NPO binnen zijn bestuur geen digitale kennis heeft. Binnen de NPO en bij de politiek is er geen duidelijke visie over wat de digitale koers voor de publieke omroep moet zijn. Dit komt ook omdat de politiek vast wil houden aan de oude bekende radio- en tv infrastructuur. Het nieuwe NPO-bestuurslid Martijn van Dam heeft geen online (media) kennis en gaat dit probleem ook niet oplossen.’, aldus de kritische mediadeskundige.' ...»
      Marianne Zwagerman Emerce Bron: emerce.nl
  • Berekening kijkcijfers

    • De TV-kijkcijfers worden nu berekend door enkele duizenden kastjes in de huiskamer van de Nederlander. Dat zijn er niet zo veel. Ook bereik door sociale media wordt zo genegeerd. BNNVARA-directeur Gerard Timmer wil nu ook dat bereik gaan meten, zo valt te lezen op Villamedia:

      'Volgens Timmer kijken jongeren steeds minder lineair en wordt de fusieomroep – die met ingang van eerder deze week programma’s uitzendt onder zijn nieuwe merknaam BNNVARA – “afgerekend op kijk- en luistercijfers zoals we die nu kennen. Niemand heeft nog serieuze pogingen ondernomen om het toegenomen bereik op social platforms te gaan rapporteren. Er zijn nu zo veel platforms bijgekomen waarop we het publiek kunnen bereiken, maar dat komt niet terug in de cijfers."'
      ...»
      Gerard Timmer Villamedia (via Adformatie) Bron: villamedia.nl

reacties

reacties

reageer

poll