Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

De beste betaalmuur

Mattermap door Redactie Mattermap 22 maart 2013

Is de online betaalmuur een goede manier om nieuwsbedrijven te doen overleven?

  • Nee, dan plaatst een titel zichzelf buiten het publieke debat want dat zit online

    • Het publieke debat wordt meer en meer online gevoerd. Als kranten een rol willen blijven spelen in dat debat, ontkomen ze er niet aan om eigen, duurbetaalde stukken online te zetten. Neem de recente verkrachtingscolumn van Asha ten Broeke uit dagblad Trouw. Zou daar ook zo'n debat over zijn ontstaan als het artikel niet online had gestaan? Nu hadden ook mensen die Trouw niet lezen, het over dat stuk.

      Door meer artikelen achter een tolpoortje te verbergen, snijden kranten zichzelf af van dat debat op internet. Op papier wordt de krant nu al veel minder gelezen, maar wat nu als de krant straks door het optrekken van betaalmuren ook online minder lezers trekt?
      ...»
      Maarten Reijnders colunmist webwereld Bron: webwereld.nl 07/02/2013
  • Kwaliteitsjournalis-tiek moet betaald worden.

    • Alle uitgevers beseffen dat het langer volhouden van het gratis model van hun nieuwssite economisch onmogelijk is geworden.
      Yves Desmet Hoofdredacteur de Morgen Bron: NOS 14/12/2012
    • De tijden waarin kranten hun inhoud zomaar weggeven, zijn voorbij. Dat lijkt mij niet meer dan gezond verstand. Journalistiek is arbeidsintensief en kostbaar werk. Waarom zou je de resultaten ervan dan gratis maken? Nadat kranten dat jarenlang deden – en de vraag werd: kun je zoiets nog terugdraaien – trekken ze nu langzaam betaalmuren op rond hun inhoud. Het opmerkelijke succes van The New York Times, die zijn veel bezochte site is gaan afschermen, bewijst dat het kan. Betaalmuren zijn niet het ei van Columbus, zeker niet, maar alle kleine beetjes helpen. ...»
      Sjoerd de Jong ombudsman NRC Bron: nrc.nl
    • De gedrukte journalistiek is bezig met een overlevingsstrijd. Experimenten met Dagblad De Pers hebben aangetoond dat kwaliteitsjournalistiek en gratis niet samengaan.
      Peter Vandermeersch Hoofdredacteur NRC Bron: BNR 08/01/2013
    • Quality journalism is not cheap. The digital revolution has opened many new and inexpensive distribution channels but it has not made content free. We intend to charge for all our news websites. ...»
      Rupert Murdoch Voormalig media magnaat Bron: The Guardian 06/08/2009
    • Op nrc.nl komen in principe geen stukken die in de krant staan. Hier komt wel ‘breaking news’, blogs, links naar opmerkelijke stukken en beelden, fotoreeksen, etc… Columns van onze eigen columnisten plaatsen we niet meer op nrc.nl op de dag van verschijnen. Voor enkele columns, die we in onze etalage zetten, maken we een uitzondering. ...»
      Peter Vandermeersch Hoofdredacteur NRC Bron: www.nrc.nl
    • Deze week is de digitale Krant van Morgen DNP van start gegaan. Dat betekent veel veranderingen voor mijn website. Mijn meeste artikelen staan nu achter een betaalmuur. Daar moet u niet van schrikken, want kwaliteitsjournalistiek kost nu eenmaal geld. En zeker niet om huilen.
      Met een abonnement op mij en op mijn collega's van de DNP leert u niet alleen veel over politiek, economie, justitie, wetenschap, film, theater, vrijetijdsbesteding enzovoorts maar spaart u ook handen vol geld uit! U kunt namelijk uw tweede kranten- of weekbladabonnement omruilen voor het veel goedkopere DNP maand- of jaarabonnement. En de toon van DNP -ik weet niet hoe we het voor elkaar krijgen- is zoveel eigentijdser en frisser dan dat van een gemiddeld krantenartikel.
      ...»
      Arnold Karskens Journalist Bron: arnoldkarskens.com 16/02/2013
  • Niet als je meer publiek wilt bereiken

    • Een paywall rond een nieuwssite zorgt juist voor minder bezoekers (zie mijn vorige blogpost). Ook doordat berichten daardoor niet meer vindbaar zijn met Google. De zoekmachine indexeert namelijk alleen content die vrij verkrijgbaar is. Bovendien zal er vanuit andere websites en blogs niet meer gelinkt worden naar nieuwssites die niet vrij toegankelijk zijn. Een nieuwssite met een muur er omheen, isoleert zich dus in feite van de rest van het internet. ...»
      Alexander Pleijter Lector Fontys Tilburg Hoofdredacteur De Nieuwe Reporter Bron: toekomstvandejournalistiek.nl 09/07/2010
    • In some news organisations where growth in readership may not be so important and in particular where there is a strong existing print subscriber base to build on, a pure paywall may make excellent business sense. The Economist and perhaps the Times spring to mind here. It also makes sense in other publications which feature business-critical information – for example, the Financial Times and, in the Australian context, the AFR.  

      On the other hand, if the news organisation is about growing reach and access, then a paywall is not – for the moment, at least – the answer, certainly in a UK context, where the Guardian online faces competition from organisations such as the BBC, funded by the licence fee, and Sky, where the online business is effectively cross-subsidised by the highly profitable television business. ...»
      Andrew Miller CEO Guardian Media Group Bron: The Economist Group 14/01/2013
    • On Monday Murdoch relented. Times articles started reappearing in Google searches, although anyone wanting to read them still has to pay £1 for one day’s paper or £2 per week.
      Anatole Kaletsky Reuters Bron: Reuters 03/10/2012
  • Ja voor bijzondere content willen mensen wel betalen

    • A niche publication offers the user the opportunity to get content that either helps them do their job better, because it's focused on their area of employment, or really addresses a personal passion.
      Bill Mitchel Poynter Bron: editorsweblog.org
    • Wie 77 dollar per jaar betaalt, krijgt toegang tot de site van Prince. Dat levert de abonnee alle nieuwe en nog uit te brengen albums van Prince op, een lading foto's en filmpjes, meekijken bij concerten via een livecam en voorrang bij de voorverkoop van concertkaarten.

      En wie niet betaalt? Die krijgt alleen een stel 'teasers' te zien, meer niet. Die Prince. De stap die dagbladen niet durven te nemen (content achter een abonneeslot), zet Prince in een vloek en een zucht. En het werkt. Het Amerikaanse tijdschrift 'Variety' schat dat wereldwijd ongeveer een miljoen mensen lid zijn van Prince's website. Dat is dus 77 miljoen dollar omzet per jaar. Tel uit je winst.
      Zo bewijst Prince datgene wat de meeste mensen niet geloven: internetters zijn bereid te betalen voor unieke content. ...»
      Luuk Koelman webwereld Bron: webwereld.nl
    • Maar het is nog niet mogelijk om losse artikelen online aan te schaffen. Als dat wel zo was, zou ik bijvoorbeeld elke dag met liefde mijn portemonnee grijpen voor de dagelijkse voorpaginacolumn die Arnon Grunberg voor de Volkskrant schrijft. Of voor elke andere auteur die ik hoog heb zitten. ...»
      Ernst-Jan Pfauth columnist nrc.next Bron: pfauth.com 11/01/2013
    • it’s clear the New York Times’ paywall is not only valuable, it’s helped turn the paper’s subscription dollars, which once might have been considered the equivalent of a generous tithing, into a significant revenue-generating business. As of this year, the company is expected to make more money from subscriptions than from advertising — the first time that’s happened. ...»
      Edmund Lee Writer Bloomberg News Bron: Bloomberg 20/12/2012
    • Volkskrant.nl blijft in dit verhaal geheel gratis. Dus een site met nieuws, liveblogs, opinies, analyses en noem maar op. Maar vanaf deze site gaan we verwijzen naar de betaalde artikelen uit de krant. Dat kan via een etalage met pakweg de vijf beste artikelen van die dag, maar ook vanaf losse artikelen. ...»
      Laurens Verhagen Hoofredacteur Volkskrant.nl Bron: vkredactieblog.wordpress.com 10/12/2012
  • Alleen als uitgevers met één gezamenlijk betaalsysteem komen.

    • Als uitgevers niet samen één betaalsysteem gaan hanteren kan ik me niet voorstellen dat verkopen van losse artikelen gaat werken.

      Als uitgevers niet gaan experimenteren met verkeer via Facebook en Twitter, eindeloos A/B-testen, email en andere manieren om verkeer te genereren en behouden, zoals bijvoorbeeld Upworthy dat doet, zie ik het niet zitten.

      Uiteindelijk zou deze discussie moeten gaan over executie. En daar bakken de traditionele krantenbedrijven online niets van. Dat is ook niet zo gek, want het is een vak.
      ...»
      Alexander Klöpping Schrijver/blogger Bron: pfauth.com 11/01/2013
    • As long as the newspaper was a bundle, no one ever had to care that people were buying it for radically different reasons. But once you go online, and people can unbundle things, where you can traffic directly to a story without going through the home page or any of the rest of it, suddenly what it — the individual choices made by individual readers come to matter a lot. ...»
      Clay Shirky Wetenschapper/Schrijver NYU Bron: AllthingsD 06/02/2013
    • Het idee houdt in dat ook content waarvoor je moet betalen, gevonden wordt door de zoekmachine en nieuwsaggregator van Google. En in de zoekresultaten wordt met een icoontje kenbaar gemaakt dat het een vondst is waarvoor je de portemonnee moet trekken. Het handige is vervolgens dat niet elke site een eigen betaalsysteem heeft, maar dat alles met een druk op de knop kan worden afgerekend. Met één account kan je betalen bij alle aanbieders. Een uniform betalingssysteem dus voor alle websites in de wereld. Bovendien ook te gebruiken voor mobiel internet en tabletcomputers, zoals de iPad. En toepasbaar voor allerlei betaalmodellen, zowel abonnementen als losse aankopen (ook wel aangeduid als micropayments).

      Het voordeel is dat websites zich met dit systeem niet isoleren van de rest van het internet. Google wordt wijd en zijd gebruikt, dus een betaalsysteem dat daarop is gebaseerd lijkt een beloftevolle strategie. ...»
      Alexander Pleijter Lector Fontys Tilburg Hoofredacteur De Nieuwe Reporter Bron: toekomstvandejournalistiek.nl
  • Niet voor hard nieuws

    • Hard nieuws is gratis en zal ook gratis blijven, of we het nu leuk vinden of niet. (..) We kunnen de tandpasta niet terug in de tube duwen.
      Laurens Verhagen volkskrant.nl Bron: webwereld.nl 07/02/2013
    • I think that the idea of charging today for something that was free yesterday is fundamentally a non-starter, economically. The user really needs to see evidence of new value. And new value means changing the way that the content is presented and gathered and the way that publishers enable their customers to put that content to use. I think in at least those three respects there's going to be quite a bit of change. ...»
      Bill Mitchell Poynter Bron: editorsweblog.org
    • However, the key problem may be the willingness of people to pay for the kind of content they can get on several free news sites already. The FT's model works because it offers specialist content and has no obvious free rival, but this is not the case for The Telegraph. 

      While £1.99 per month isn't a lot to pay, web users have been conditioned to expect things for free, especially general news content. This is the hurdle that The Telegraph has to overcome. 

      How about SEO and ecommerce? 
      With a paywall, there is a risk that, as pages are hidden behind these barriers, the search engines aren't indexing them, and rankings could fall.

      This doesn't necessarily have to be a problem, and the metered model adopted by the Telegraph should be less harmful than the stricter version as used by The Times. 
      ...»
      Graham Charlton Econsultancy Bron: econsultancy.com 27/03/2013
  • Nee, paywalls beschermen de papieren krant, zo kom je nooit tot een nieuwe aanpak

    • What is The Huffington Post doing right, or Buzzfeed, or Politico, or The Atlantic? Why don’t they need paywalls? Coming up with creative answers to those questions is likely to play a much larger role in the survival of traditional media entities than a paywall. ...»
      Mathem Ingram Journalist/Blogger Bron: Gigaom 12/05/2012
    • The second reason I don’t like paywalls is that I think they are a step backward rather than a step forward — a “line of sandbags,” so to speak. Whether or not the newspapers that implement them are willing to admit it, one of the primary features of a paywall is that it keeps people in, not out. In other words, it makes it less likely that they will quit the paper and go digital completely, and thereby protects the printed newspaper. ...»
      Mathew Ingram Journalist/Blogger Bron: Gigaom
    • give unlimited access to Telegraph.co.uk to subscribers and provides a tool to sell subscriptions to highly engaged superfans who read more than 20 stories a month. Print subscribers will get all this for nothing and it remains a central tactic to sell more dead tree-based things as well as digital subs. ...»
      Patrick Smith The Media Briefing Bron: themediabriefing.com
    • There is an aggressive new news business, including, but hardly limited to, the Huffington Post, the Drudge Report, Business Insider, Buzzfeed, Politico, Yahoo News, and Google News, built on the idea of producing full service news products with significantly fewer resources and at significantly less cost than traditional news organizations – largely, by recycling free digital news feeds. ...»
      Michael Wolff guardian.co.uk Bron: guardian.co.uk 01/04/2013
    • Or, put another way still, the paywall, other than providing a bit more time to wrestle with the underlining problems of newspapers, does not solve any of them.

      Even with this new class of free-spending readers, the economic problems remain exactly the same:

      • An extraordinary indifference, if not utter lack of interest, on the part of younger people to news brands and to news habits, a development that established news organizations have been unable to address, stall, or even fathom.

      • Dramatic abandonment of the medium by traditional advertisers, such that, since 2007, newspapers, according to industry monitor group Outsell, have seen more than a 40% decline in overall income, the overwhelming amount of that drop due to lost ad revenues.

      • A digital advertising environment on the web – one even more pronounced in mobile – that relentlessly increases the amount of advertising space available and lowers the value of all space overall.
      ...»
      Micheal Wolff guardian.co.uk Bron: guardian.co.uk
    • There is, too, the inverse strategy: no paywall. If the Times establishes one model of limited success, the Daily Mail establishes the opposite model of limited success. In essence, the Mail has played an entirely un-newspaper game, much less trying hold onto and finance what has worked offline, and much more trying to focus on what works online. Using large amounts of aggregation, and focusing relentlessly on celebrities, with search engine and social media strategies, it has, in fact, outdone almost all its native online competitors in the quest for traffic and wholly trounced every other newspaper. ...»
      Michael Wolff guardian.co.uk Bron: guardian.co.uk
  • Niet als je niet de New York Times bent

    • The New York Times heeft inmiddels het indrukwekkende aantal van 592.000 betalende internetabonnees, en de grootste Amerikaanse dagbladenuitgever, Gannett, zag in het laatste kwartaal de omzet stijgen - volgens eigen opgave met dank aan de invoering van tolpoortjes.

      Maar Nederland is geen Amerika. Zullen Nederlandse krantenlezers ook de portemonnee gaan trekken? Of wijken ze liever uit naar gratis alternatieven? De ervaring leert dat het lastig is om mensen te laten betalen voor zaken die ze voorheen gratis kregen. ...»
      Maarten Reijnders Freelance journalist Bron: Webwereld 07/02/2013
    • What happens to medium-sized or regional newspapers that don’t have the same brand name, or the ability to produce as much unique content as the Times or the Wall Street Journal? A paywall is just as likely to kill them off completely as to save them. ...»
      Mathew Ingram Journalist/Blogger Bron: Gigaom
  • Ambitieuze auteurs zitten niet graag achter een paywall van de krant

    • As a writer, the thing I am most interested in is reaching as many people as possible with my writing, regardless of whether they pay for it directly or not. That’s one reason why I was so attracted to the Internet when I first discovered it, and to technologies like RSS. So I started a blog — partly as an experiment, but also as a way around the paywall, since columns were behind the wall but blogs were not (partly because no one really knew what a blog was at that point). Needless to say, I got addicted to the format. ...»
      Mathew Ingram Journalist/blogger Bron: gigaom.com
    • Boeiend debat gehad met columnisten die hoger honorarium willen voor column maar eisen dat we die gratis op site #NRC zetten. #strange
      Peter Vandermeersch Hoofdredacteur NRC Bron: twitter.com
    • @pvdmeersch Toch niet zo gek dat columnisten meer bereik willen? Kan extra werk opleveren. En meer geld... logisch, wil iedereen.
      Jerry Vermanen Datajournalist @NU.nl Bron: twitter.com
    • Recent Times Columns Thomas Friedman op www.thomasfriedman.com
      Thomas Friedman Bron: thomaslfriedman.com
  • Met een 'metered paywall', beloon je de betalende abonnee en jaag je niet alle andere bezoekers meteen weg

    • I think the so-called 'leaky' wall is the best bet as opposed to a hard wall. With an emerging business model like this, flexibility is really critical and the metered or 'leaky' wall enables flexibility across many fronts. It enables the publisher to shape the terms of the two fundamental experiences that it offers to its customers: the paid experience and the free experience. ...»
      Bill Mitchell Poynter Bron: editorsweblog.org
    • The only people who will get caught up in the twenty articles a month bracket are: Telegraph super-users and loyalists, who may be tempted to add a print subscription into their package, and can certainly be marketed in that direction over the coming months.
      Super-heavy news consumers and industry people like myself, who will presumably just tuck it into their business expenses like I do with my Times subscription. And now they’ll have more data about me. Both of those situations seems like a win for the Telegraph to me.
      ...»
      Martin Belam Blogger about digital design, media en journalism Bron: martinbelam.com
    • The Daily Telegraph continues to have more subscribers than any British national newspaper. We are proud of that fact, and we want to reward our loyal subscribers. So from today, we will be extending our successful international web subscription model to UK readers. Here's how it will work:
      • Newspaper subscribers will have unlimited access to our website, in addition to our tablet editions and smartphone apps, at no additional charge.
      • Subscribers to our tablet editions also get unlimited access to our website and smartphone apps at no additional charge.
      Readers who are not subscribers will continue to get access to 20 free articles a month on telegraph.co.uk. To go beyond that limit, readers will be invited to choose between two digital subscription packages; our Web Pack, which combines unlimited web access with our smartphone apps, for £1.99 a month; or our full Digital Pack, which includes our tablet editions, for £9.99 a month. ...»
      The Telegraph Bron: telegraph.co.uk
    • The Telegraph's decision comes after its launch in November 2012 of the metered model on its international website. According to its press release for the UK launch, nine out of ten people who take a month-long free trial go on to subscribe.

      Existing print and digital subscribers in Britain will enjoy unlimited access to the website as part of their current packages at no extra cost.

      Telegraph editor Tony Gallagher said: "We want to develop a closer rapport with our digital audience in the UK, and we intend to unveil a number of compelling digital products for our loyal subscribers in the months ahead."

      And Graham Horner, the Telegraph Media Group's marketing director, said: "This step marks the next stage in our subscription strategy.

      "Our priority is always to deliver choice and value to our customers. The continual evolution of our subscription packages ensures that we deliver on this promise."
      ...»
      Roy Greenslade Greenslade Blog/ guardian.co.uk Bron: guardian.co.uk
    • We could easily see free access for mass-market content funded from advertising alongside the equivalent of subscription and pay-for-view for material with a niche readership.
      Eric Schmitt CEO Google Bron: online.wsj.com 01/12/2009
  • Alleen als alle pagina's toch goed geïndexeerd worden door de zoekmachines

    • According to Search Laboratory's Head of SEO Jimmy McCann:
      If done in the right way then it (a paywall) shouldn't be a problem for search engines. FT.com is a good example of doing it properly - I thi
      nk they use a cookie based system so as a search engine cookies aren’t applicable.

      Paywalled content could also use user agent detection to serve a search engine the full content and a human another though this is very risky, as it can look like cloaking.
      However, The Times is likely to be missing out, as it only shows the first couple of paragraphs, meaning less content for the search engines to index:
      ...»
      Graham Charlton Econsultancy Bron: econsultancy.com
  • Alleen als verminderde traffic past bij het digitale advertentiemodel

    • Because when I went to the Telegraph website, to find out what their new plan might mean to me as a digital advertiser, which is where I hoped to find the figures, it turns out the digital media pack on their advertising site hasn’t been updated since 2011.

      One of the main online tools to interest people in their online advertising hasn’t been updated since 2011.

      Two thousand and eleven.

      Sometimes I just despair of our industry’s approach to digital, I really do…
      ...»
      Martin Belam Bron: martinbelam.com

reacties

reacties

Mattermap @Mattermap Update mattermap Betaalmuur. Versterking voor de positie: "Nee, paywalls beschermen de papieren krant." http://t.co/mks22ofiM3 open beantwoorden retweet
Jan-Willem Sanders @sandersjw Mooie weergave van een debat over paywalls, maar ik mis wederom echte zinnige opmerkingen, er ontbreekt visie: #mmap http://t.co/KVZKSr0BaZ open beantwoorden retweet
Tom Vandenabeele @TomVandenabeele RT @brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
Fred van der Ende @fredvasse RT @brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
Bas de Vries @basdevri RT @brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
Tim Engelbart @TimEngelbart Plussen voor @DDStandaard! :D "@JoshuaLivestro: RT “@brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - http://t.co/hMwskkdP7C”" open beantwoorden retweet
Joshua Livestro @JoshuaLivestro RT “@brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/546g5EEsYD” open beantwoorden retweet
Alexander Pleijter @APleijter RT @brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
petra messelink @petramesselink RT @brewbart: Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
bart brouwers @brewbart Plussen en minnen van de journalistieke paywall - #mmap http://t.co/qlqPGrbUCu open beantwoorden retweet
Petra ter Doest @petraterdoest Supermattermap, met dank aan Juliette Streng. Wat is de beste betaalmuur? Aanvullingen + correcties welkom. http://t.co/axzr5PB9k8 open beantwoorden retweet
Mattermap @Mattermap Wat is de beste betaalmuur? Mattermap verzamelde de argumenten voor en tegen paywalls. Of mis jij er nog eentje? http://t.co/mks22ofiM3 open beantwoorden retweet
reageer

poll